Od września do listopada zapraszamy uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych do udziału w bezpłatnym projekcie Spotkanie z Innym dotyczącym praw człowieka i problemów globalnych. W ramach projektu realizujemy dwa działania edukacyjne: zajęcia w szkołach i w Muzeum Narodowym w Szczecinie oraz projekcje filmów dokumentalnych w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej. Filmy pochodzą z jednego z największych festiwali filmów dokumentalnych na świecie – Docs Against Gravity Film Festiwal – zdobywcy prestiżowej nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe w Polsce.

Od września odmienialiśmy wraz z uczniami szczecińskich liceów słowo „Inny” przez wszystkie przypadki dyskutując o tym, że „co prawda Inni są Inni, ale dla nich to my jesteśmy Inni”, zastanawiając się, czy Trzeci Świat to świat gorszy czy też świat 3.0 czyli w wersji udoskonalonej, a także szukając powiązań Kamila Bednarka czy też szamponu z kontynentem afrykańskim. Kończymy naszą przygodę z twórczością Kapuścińskiego – na ten rok. Oczekujcie naszej oferty w przyszłym roku!

Nasz konkurs doczekał się rozstrzygnięcia. Spośród nadesłanych prac nasze Jury wybrało tą jedną, zwycięską, która posłuży jako inspiracja do stworzenia kartki świątecznej promującej szacunek i solidarność względem innych kultur i społeczeństw. Jury postanowiło nagrodzić pracę autora/rki używającej pseudonimu NIRVI. Protokół z obrad Jury oraz zwycięski projekt prezentujemy poniżej.

28. listopada zakończyliśmy cykl zajęć edukacyjnych dla szczecińskiej młodzieży pod hasłem „Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI wieku”. Przeprowadziliśmy 21 spotkań połączonych z lekcją muzealną pt. „Etnografia Afryki” w Muzeum Narodowym w Szczecinie. W zajęciach wzięło udział 514 uczniów.

Prezentujemy scenariusz zajęć „Spotkanie z Innym jako wyzwanie XXI wieku”, który został przygotowany dla młodzieży z poziomu liceum (16-19 lat). Scenariusz opiera się na wykładzie R.Kapuścińskiego pod tym samym tytułem, wygłoszonym z okazji otrzymania tytułu doktora honoris causa Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2004 r. W scenariuszu zawarte są elementy filozofii (E.Levinas – spotkanie z Innym jako „wydarzenie fundamentalne” w życiu człowieka), antropologii (B.Malinowski – teza relatywizmu kulturowego jako wyraz równouprawnienia wszystkich kultur), dziennikarstwa (R.Kapuściński, obraz obcego kontynentu okiem reportera). Wykorzystuje on nowoczesne metody edukacyjne (zabawy dramowe, np. zabawa pt. „Jak Inny/a jestem dla Innego?” polegająca na wcieleniu się w rolę Innego i znalezieniu jak najwięcej dziwnych elementów w nas samych), prowokuje do krytycznego myślenia i wyciągania wniosków.